Önskar att jag kunde hitta på en titel till detta inlägg, men det kan jag int'

Eftersom det inte hänt så mycket nytt inom "the world of heavy metal" så tänkte jag ta tillfället i akt att reflektera lite över tiden som vi just nu har ramlat in i.


Hårdrocken har funnits länge nu. Så länge att jag inte ens var född när dom flesta av dagens giganter hade sin (enligt sina fans) guldålder. Men trots det så är det bara som senaste åren som genren verkligen har exploderat och blivit någonting som varje medelsvensson lyssnar på. Hårdrocksband säljer ut Stockholm Stadion och Ullevi på en halvtimme och var man än kollar så finns det svartklädda människor med långt hår. Det får mig att ställa mig själv frågan; är hårdrock "inne" nu? Är det "trendigt"? Och i så fall, kommer den att försvinna tillbaka i skuggan om några år som ALLA andra trender?

Svaret på dom frågorna är ja. Jag tror att vi nu har nått klimax för hur stor hårdrocken som genre kan bli. Men jag tror inte att det beror på att de "trendiga" Stureplans nissarna kommer att överge den, för dom har nog aldrig tagit den till sig. Jag tror att hårdrockens storhet kommer att dala samtidigt som alla gamla hårdrockare, antingen lägger av eller, dör. Sen tror jag inte att det finns några som kan ta över manteln från dessa storheter.

Idag finns det ett enormt stort urval av hårdrocksband, förutom Iron Maiden, Judas Priest och c:o. Band som många knappt vet finns, men som många gånger är förvånansvärt bra. Till och med så bra att dom har gjort låtar som överglänser någonting band som Metallica någonsin gjort! Men vilka kommer att veta det? Kommer något av dessa band om 30 år vara lika stora som KISS och Iron Maiden? Nej, det tror jag inte. Band som Edguy, Sonata Arctica och HammerFall kommer inte att sälja ut Stadion och Ullevi (eller kanske HammerFall kan, dom har spelat på Scandinavium två gånger).

För att nu avsluta mitt osammanhängande resonemang kan jag bara säga att jag hoppas att jag har fel, för hela hårdrocksvärldens skull!

Tillslut kan jag meddela att jag nu har biljetter till Sonata Arcticas spelning på Tyrol i Stockholm (se nedräckning till vänster) där jag hoppas få höra denna låt. En av de bästa balladerna i musik historien, Replica!


Kommentarer
Postat av: Madeleine

Svar: Klart jag gillar dina recensioner :) din blogg är en av mina absoluta favoriter nu mera :D



Men det här inlägget hänger jag dock inte riktigt med i (kan bero på att jag inte är så koncentrerad nu i och för sig, jag får nog läsa om det senare) men om jag hängde med rätt så hoppas jag verkligen att du har fel, trots att jag inte kommer svika vad som än händer.

2008-08-08 @ 00:30:25
URL: http://maols.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Svar: Tack :D Jag var ganska trött när jag läste det med + att två kompisar pratade med mig samtidigt. Det blev lite mycket.

2008-08-08 @ 18:26:34
URL: http://maols.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0