MASA News

Här följer ett kort sammandrag över de viktigaste sakerna som händer jusst nu;

Stratovarius Splittras
Det finska power metal bandet Stratovarius, med bland andra svensken Jens Johansson, splittras efter hela 24 år! Anledningen är, enligt bandets gitarrist och ledare Timo Tolkki, att spänningarna inom bandet blivit för stora och att glädjen helt försvunnit. På sin hemsida, http://www.timotolkki.com/, skriver gitarristen att han inte längre ville hålla igång ett band som förlorat all glöd. Han skriver också att de enda som svarade när han, via mejl, meddelade de andra om att bandet inte längre fanns var Jens Johansson (keyboard/ bror till trummisen Anders Johansson i HammerFall) och Lauri Porra (bas) svarade, medan Timo Kotipelto (sång) och Jörg Michael (trummor) inte alls svarade, vilket övertygade honom att bandet var dött.

Varför tar jag då upp det här? Sanningen att säga så är jag inget stort Stratovarius fan. Men bandet tillhör en liten grupp pionjärer inom power metallen, tillsammans med band som Helloween och GammaRay, och eftersom jag är ett stort fan av just Power Metal så känns det som en viktig händelse. Sen så påverkar det ju också självklart lite att Jens Johansson spelar i bandet. Det är alltid kul med svenskar som lyckas, samtidigt som han är bror till trummisen i mitt favoritband :-)


Alice Cooper släpper nytt!
Alice Cooper håller just nu på med att spela in uppföljaren till 2005års Dirty Diamonds. Skivan, som kommer att släppas någon gång i sommar, heter Along Came A Spider och kommer att efterföljas av en världsturné. De Sverige-datum som är klara är följande:
18de juli, Sweedbank Arena i Omskoldsvik (står det på hemsidan, kan inte tyda vad det ska vara riktigt, kan vara Örnsköldsvik)
19de juli, Bollnäs, Festival.
Sen får man hoppas att han även kommer till Stockholm, så jag kan få se honom :-), det kommer fler datum står det nämligen.

Judas Priests nya album Nostradamus ute den 17de juni
Judas Priests nya album Nostradamus kommer att släppas den 17de juni. Det blir bandets första konceptplatta någonsin, trots deras 40 (!!!!) år i branschen. Den kommer att vara baserad på 1500-tals profeten Nostradamus syner och spådomar. Albumet kommer att innehålla hela 23 låtar! Alla dessa låtar tänker jag inte skriva upp här, men om du vill ha en komplett låtlista så kan du trycka på den här länken: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nostradamus_(album)
Judas Priest kommer att besöka Sverige under Nostradamus turnén. Tyvärr så kommer dom bara att komma till Sweden Rock Festival och ingen annan stans. Men jag får väll hoppas på att dom ändå kommer att komma till Stockholm någon gång i framtiden.


Detta var det första MASA News ever. Jag kommer att skriva lite såna då och då med olika nyheter, som det inte finns tillräckligt med material till för att skriva ett helt inlägg om.
För att avsluta detta första "nummer" av MASA News så ska jag lägga upp framsidan till Judas Priests nya Nostradamus och en video med de numer splittrade finsk bandet Stratovarius.
image3



Metal Out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0